0 سبد خرید

LED

لامپ های سری A که جزء لامپ های کلاسیک محسوب می شوند عموما لامپ هایی همه منظوره هستند که در اکثر مکان ها مورد استفاده قرار میگیرند. این دسته از لامپ ها در قرن 20 ارایه شده و یکی از تحولات بزرگ در صنعت روشنایی به حساب می آیند. این دسته از لامپ ها شکلی مانند گلابی داشته و از اتصال پیچی(سرپیچ) معروف به پایه ادیسونی (شکل 1-1) بهره می برد. این اتصال های پیچی هم در مدل های مختلف به بازار ارایه شده است که در ادامه توضیح مختصری در این رابطه خواهیم داشت. در شکل زیر برخی از ابعاد مختلف آن را می بینید.

ro2

شکل (1-1)


شماره ای که در سری A با این حرف همراه می شود مانند A-15 یا A-23 در اصل بیان کننده عرض لامپ در واحد اینچ می باشد فقط با این تعریف که باید1/8 را در مقدار فوق ضرب کنیم نمونه ابعاد در شکل 2-1 نشان داده شده است. و فرمول مربوط به سایز A19 در فرمول 1-1 دیده می شود.

ro3 formol1
شکل 2-1 فرمول 1-1

 

البته نکته جالب اینجاست که سری A در لامپ ها معادل سازی هم میشوند. مثلا لامپ با استاندارد A19 معادل آن می شود لامپ A60 که بعدا اگر فرصتی بود دقیق این تبدیل رو توضیح میدهیم.
به غیر از سری A سری های دیگری از لامپ ها هم هستند که ما به نام شمعی، هالوژن و... آنها را می شناسیم در شکل 3-1 برخی از این مدل ها را می توانید مشاهده کنید.

ro4
شکل 3-1

همانگونه که می بینید این دسته بندی به طور کلی بیانگر انواع مدل هاست. مثلا سری C که ما به اسم شمعی آنها را می شناسیم از اول کلمه Candle به معنی شمع گرفته شده است یا سری MR که ما آنها را با نام هالوژن می شناسیم:

  • B (bullet): Mostly used for decorative purposes
  • CA (candle): Found in chandeliers and decorative lighting
  • MR (mirrored reflector): Applied in track lighting systems
  • R (reflector): Found in recessed cans, as well as track lighting systems


ولی چرا این تنوع از دسته بندی ها ؟ خب جواب این است که لامپ ها بر اساس توان و میزان نوردهی متفاوت هستند و همین اختلاف باعث گردیده تا ابعاد مختلفی از این لامپ ها در دسترس باشد. البته دسته های دیگری هم هست که برای اطلاعات تکمیلی در همین مقاله اضافه خواهیم کرد.


سر پیچ ها:

و خب داستان از جایی جالب می شود که همونطور که استاندارد ولتاژها در کشور های مختلف فرق می کند یا پریز ها با هم متفاوت هستند سرپیچ ها هم متفاوت هستند. این تفاوت فقط به استاندارد ها مربوط بوده و فرق زیادی در میزان جریان دهی یا کیفیت اتصال ندارد شکل 4-1 چند نمونه از این اتصالات را نشان می دهد:

ro5

شکل 4-1


این استاندارد در کشور ما E27 بوده که در شکل 5-1 می توانید آن را ببینید. ولی از سرپیچ های دیگر هم استفاده می شود مثلا از سری GU در لامپ های هالوژن در شکل 6-1 می توانید دسته بندی بزرگتری این سرپیچ ها را ببینید.

ro7 ro6
شکل 5-1  شکل 6-1

 

اگر نظر یا پیشنهادی داشتید میتوانید از طریق بخش ارتباط با ما نظرات خود را به ما منتقل کنید خوشحال می شویم مقالات شما را با نام خودتون در سایت منتشر کنیم.

می توانید این تنوع را در بخش محصولات ما مشاهده کنید:
جهت مشاهده اینجا را کلیک کنید.

با تشکر
کادر فنی روشان الکتریک اسپادانا

نوشتن دیدگاه