0 سبد خرید
تولیدی هالوژن

نورپردازی در محیط کار و منزل یکی از اصلی ترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. استفاده از انواع لامپ ها و ابزار روشنایی به ایجاد نور کافی در محیط کمک می کند. امروزه انواع و اقسام لامپ ها و لوسترها در بازار یافت می شوند که می توانند نورهای سفید، رنگی و آفتابی تولید نمایند. یکی از شناخته شده ترین انواع لامپ ها، لامپ های هالوژنی هستند. روشان یکی از مراکز با تجربه تولیدی هالوژن است، این مجموعه با به کارگیری نیروهای متخصص توانسته است به یکی از برترین های تولیدی هالوژن ایران تبدیل شود.  لامپ های هالوژنی نوعی لامپ رشته ای به حساب می آیند که در ساختار آن از رشته های تنگستن استفاده شده است. این لامپ ها دارای توانی بالاتر از لامپ های رشته ای معمولی هستند و از این رو، نور بیشتری نیز تولید می کنند. عمده کاربرد لامپ های هالوژنی در سقف منازل و محیط کار، انواع ویترین های تزیینی، نورپردازی در محیط های کوچک و تاریک، زیر کابینت و مواردی از این قبیل است. علت این موضوع نیز عمدتا به ابعاد کوچک و فشردگی لامپ های هالوژن مربوط می شود. 
در یک لامپ هالوژنی، جریان برق با عبور از رشته تنگستنی، آن را گرم کرده و به متصاعد کردن نور وادار می سازد. در ساختار یک لامپ هالوژن، رشته تنگستنی در داخل یک محفظه مخصوص کوارتزی قرار گرفته که با گازهای برم و ید، پر می شود. اصلی ترین تفاوتی که یک لامپ هالوژنی با لامپ رشته ای معمولی دارد نیز دقیقا به همین موضوع مربوط می شود.

اجزای لامپ هالوژن چیست؟

یک لامپ هالوژن از یک رشته تنگستن تشکیل شده که در داخل یک محفظه پر شده از گازهای هالوژنی برم و ید قرار دارد. این رشته تنگستن پس از عبور جریان الکتریکی از آن، گرم شده و نور زیادی متصاعد می کند. وجود محفظه کپسولی یاد شده باعث می شود تا تنگستن بخار شده، به جای فرود آمدن بر روی دیواره لامپ، دوباره به محل اولیه یعنی رشته تنگستنی برگشته و مجددا مورد استفاده قرار گیرد. این فرایند مزیت هایی دارد که از جمله آن می توان به افزایش طول عمر لامپ های هالوژن نسبت به لامپ های رشته ای معمولی اشاره کرد. جنس محفظه یا کپسول به کار برده شده در این لامپ ها از کوارتز خالص است که مقاومت شیشه را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. 

یکی از نکات مهمی که در مورد لامپ هالوژن وجود دارد این است که لامپ های هالوژن توان هایی بین 250 تا 300 دارند. به همین دلیل نیز شدت نور تولیدی آن ها بهتر از لامپ رشته ای معمولی است. از سوی دیگر، یک لامپ هالوژن طول عمری در حدود 2500 ساعت دارد که در مقابل لامپ رشته ای معمولی با طول عمر 800 تا 1200، بسیار قابل توجه خواهد بود.

اجزای لامپ هالوژن چیست؟

ویژگی های لامپ هالوژن چیست؟

لامپ هالوژن نسبت به لامپ های رشته ای مزیت ها و برتری های زیادی دارد. برخی از مهم ترین ویژگی هایی که باعث می شود طرفداران لامپ های هالوژنی نسبت به لامپ های رشته ای بیشتر باشند عبارت اند از:

  • توان خیلی بالاتر (در بازه 250 تا 300)
  • مصرف برق کمتر نسبت به لامپ های رشته ای که منجر به کاهش هزینه های مصرف انرژی می گردد
  • تولید در رنگ های مختلف (آبی، سبز، قرمز و امبر)
  • ایجاد گرما و حرارت کمتر 
  • جثه ریز و فشرده که باعث می شود لامپ هالوژن جای کمتری اشغال کند

در نظر داشته باشید که برای افزایش طول عمر لامپ هالوژن، این نوع لامپ نباید بیش از حد با چربی دست تماس داشته باشد. در واقع، انتقال چربی دست به لامپ منجر به شکسته شدن زود هنگام لامپ هالوژن خواهد شد.

لامپ هالوژن در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

ساختار لامپ هالوژن و میزان نورافشانی آن باعث می شود تا بتوان در مکان های خاص و با اهداف مختلفی از آن استفاده نمود. برای مثال، لامپ هالوژن به دلیل ساختار ریز و جثه کوچکی که دارد، برای فضاهای کوچک مناسب است. همچنین، امکان نصب آن ها در حفره هایی که با هدف نورپردازی های تزیینی در سقف ایجاد شده اند وجود دارد.

مهم ترین کاربرد انواع لامپ هالوژنی، استفاده در تزیینات نوری و یا نورپردازی های مکان های مختلف است. برای مثال، عمده مغازه های جواهرات و طلافروشی برای افزایش درخشندگی طلا و جواهرات، از لامپ های هالوژن در ویترین خود استفاده می کنند. همچنین، در سقف آشپزخانه ها، رستوران ها و کافه های مدرن و ویترین مغازه های مختلف می توان از لامپ های هالوژن استفاده نمود. 

پخش نور لامپ های هالوژنی به گونه ای است که جلوه خاصی به محیط داده و فضا را زیباتر می کند. همچنین، لامپ های هالوژن در رنگ های متنوعی تولید می شوند. به همین دلیل، چنانچه لازم باشد در یک محیط خاص از نورهای رنگی استفاده شود، انواع لامپ هالوژن گزینه مناسبی برای این کار به حساب می آیند. در واقع، این نوع لامپ ها با مصرف بهینه انرژی و طول عمر بالا برای استفاده در هر محیطی مناسب خواهند بود.

یکی دیگر از کاربردهای انواع لامپ هالوژن، استفاده از آن ها در پروژکتورهای قابل حمل است. علت این موضوع نیز به کوچک بودن ابعاد لامپ های هالوژنی مربوط می شود. علاوه بر این، استفاده از لامپ های هالوژنی در ساخت برخی لوازم برقی خانگی از جمله ماکروفر نیز مرسوم است.

لامپ هالوژن در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

انواع لامپ هالوژن کدام اند؟

لامپ های هالوژن در شکل های مختلفی ساخته می شوند که کاربردهای متنوعی دارند. در ادامه به برخی از انواع لامپ های هالوژنی و کاربردهای آن ها اشاره می کنیم.

لامپ هالوژن SMD

لامپ های هالوژن SMD از لامپ های پرکاربرد در تزیینات نوری مکان های مختلف به حساب می آیند. ویژگی بارز عملکردی این نوع لامپ های هالوژنی، تولید نور بیشتر و گرمای کمتر است. این لامپ ها شامل سه چیپ ال ای دی هستند که در داخل لامپ به یکدیگر متصل می شوند. 

لامپ هالوژن COB

ساختار لامپ های هالوژن COB شامل تعدادی چیپ الکتریکی است که بر روی یک برد در داخل لامپ نصب می شوند. این نوع لامپ های هالوژنی نیز مزیت های لامپ های هالوژنی SMD را دارند. نورپردازی COB عمدتا به صورت یک نور متمرکز نقطه ای به چشم می خورد. به همین دلیل نیز استفاده از آن به عنوان نور تزیینی مفید خواهد بود.

لامپ هالوژن LED

لامپ های هالوژن ال ای دی دارای نور زیاد و مصرف کم هستند. البته شدت نور این نوع لامپ هالوژن، به تعداد دیودهای نوری بستگی دارد که در ساخت آن ها استفاده می شود. کاربرد لامپ های هالوژن LED عمدتا در نورپردازی های تزیینی مربوط به سقف ساختمان ها و آشپزخانه است.

تولیدی لامپ هالوژن ؛ روشان الکتریک اسپادانا، برند برتر در تولید لامپ هالوژن

یکی از تولید کنندگان برتر انواع لامپ هالوژن در ایران، شرکت روشان الکتریک اسپادانا است. این شرکت با بهره گیری از بهترین مواد اولیه، به تولید انواع لامپ هالوژن و دیگر محصولات نورپردازی می پردازد. برخی از مهم ترین محصولات شرکت روشان الکتریک اسپادانا عبارت اند از:

  • پروژکتورهای ال ای دی (LED)
  • انواع پنل های روشنایی LED
  • انواع چراغ های ال ای دی شامل هالوژن، حبابی و ...
  • انواع خطی های روکار LED

جهت بررسی و مقایسه ویژگی های هر محصول این شرکت با برندهای دیگر و یا ثبت سفارش انواع محصولات شرکت روشان الکتریک اسپادانا می توانید به قسمت محصولات وبسایت شرکت سری بزنید.

 

نوشتن دیدگاه