0 سبد خرید
لامپ led بهتر است یا کم مصرف

اگر به بازار لامپ و صنایع روشنائی سر بزنید، با انواع لامپ ها با طراحی های متفاوت و ویژگی های خاص آشنا می شوید. هر یک از لامپ ها برای یک نوع کاربری خاص، مناسب است. در سال های اخیر نام لامپ ال ای دی و کم مصرف را زیاد شنیده اید اما آیا تفاوت لامپ های کم مصرف و لامپ های led را می دانید؟ مسئله روشنایی برخلاف ظاهر ساده ای که داشته، اهمیت بسیاری بر روی زندگی و امنیت روانی فرد دارد. از زمان اختراع برق تاکنون، دانشمندان همواره به دنبال راهی برای طراحی و تولید لامپ هایی با مصرف کم با روشنایی بالا بوده اند. اگر یک بار به فروشگاه لوازم الکترونیک مراجعه کرده باشید، اسامی مختلف لامپ ها را همراه با مزایای آن شنیده اید. لامپ های کم مصرف و ال ای دی، دسته ای از لامپ های نوظهور بوده که در چند سال اخیر با توجه به مزایای فوق العاده آن، محبوبیت بالایی به خود اختصاص داده است. اما لامپ led بهتر است یا کم مصرف؟ در ادامه این مقاله برای دریافت اطلاعات بیشتر با تیم محتوایی روشان الکتریک همراه باشید.

 

لامپ led بهتر است یا کم مصرف

مقایسه لامپ led و کم مصرف

حجم بالای مدل های مختلف لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی در بازار، سبب شده تا افراد برای خرید و انتخاب لامپ های گروه کم مصرف، مطابق با سلیقه و کاربری مورد نظر مشکلی نداشته باشند. مقایسه لامپ led و کم مصرف در نوع عملکرد و میزان انرژی مصرفی و دیگر ویژگی ها وابسته بوده که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.
لامپ های کم مصرف حدود 75 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های قدیمی و رشته ای دارند. به لحاظ میزان مصرف انرژی در لامپ های کم مصرف و لامپ های ال ای دی یکسان بوده و تفاوت آن در عملکرد و کارایی آن ها است. لامپ های کم مصرف، انرژی حرارتی بالایی را به محیط انتقال داده و در نتیجه کارایی کمتری خواهد داشت؛ در صورتی که لامپ های led، انرژی حرارتی پایین و عملکرد بالایی دارند. لامپ های کم مصرف بدلیل انرژی حرارتی بالایی که دارند، طول عمر کمتر و عملکرد پایین تری نسبت به لامپ های led دارند. لامپ های کم مصرف قابلیتی به نام گرم شدن دارند که در هنگام روشن کردن لامپ، نور کمی داشته و با گذشت زمان نور لامپ بیشتر می شود. در لامپ های ال ای دی این قابلیت وجود ندارد و از زمان روشن شدن، روشنائی یکسانی دارد. در لامپ های led، می توان میزان نور را با توجه به شرایط روحی و روانی یا کاربری هایی همانند کافی شاپ، تنظیم کرد. این ویژگی سبب شده تا لامپ تاثیر مستقیمی بر روی بینائی و چشم نداشته باشد. لامپ های led نسبت به لامپ های کم مصرف مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارند همچنین لامپ های led انرژی حرارتی کمی نسبت به لامپ های کم مصرف از خود ساطع می کنند و در مدت زمان طولانی، احتمال خطر آتش سوزی و سوختگی را نیز کاهش می دهند.

مقایسه لامپ led و کم مصرف

 

لامپ led و لامپ کم مصرف و تاثیر آن بر روی سلامتی انسان

برخی از تحقیقات ثابت کرده که لامپ های کم مصرف حاوی مقداری جیوه است که در صورت شکستن تیوپ لامپ کم مصرف، این ماده در محیط پخش می شود و مسمومیت ایجاد می کند. لامپ led فاقد مواد مضر یا جیوه بوده و بر روی سلامتی انسان تاثیری ندارد. همچنین یکی از فاکتورهای مهم در مقایسه لامپ های led و لامپ کم مصرف، محدودیت زمان خاموش روشن بودن آن هاست. لامپ های کم مصرف در دفعات روشن و خاموش شدن محدودیت دارند و با توجه به مدل آن ها، محدودیت های مختلفی داشته؛ در صورتی که لامپ های led از این لحاظ محدودیتی ندارند.


به طور کلی لامپ های ال ای دی نسبت به میزان مصرف انرژی، طول عمر، بازدهی و روشنائی قابل مقایسه با لامپ های کم مصرف نبوده و به زودی شاهد تصرف کامل بازار صنعت روشنائی توسط لامپ های ال ای دی هستید. شما عزیزان می توانید برای خرید لامپ LED و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در روشان الکتریک در ارتباط باشید.

نوشتن دیدگاه