0 سبد خرید
طول عمر لامپ کم مصرف

اختراع لامپ های کم مصرف، نوعی تحول در صنعت روشنائی محسوب می شود. لامپ های کم مصرف با گذشت زمان، دچار افت کیفیت و میزان نوردهی آن می شود. لامپ های کم مصرف نسبت به لامپ های رشته ای دوام بیشتری داشته و با رعایت نکات نگهداری، می توان طول عمر مفید لامپ را افزایش داد. در طی چندین سال گذشته، لامپ های کم مصرف به عنوان جایگزینی برای لامپ های رشته ای در کاربری های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته است. لامپ های مختلف، طول عمر، مصرف سالانه و انتشار دی اکسید کربن متفاوتی دارند. یکی از دلایل اصلی استفاده از لامپ های کم مصرف، طولانی بودن طول عمر مفید آن ها است. طول عمر لامپ کم مصرف نسبت به کارایی لامپ، یک مزیت بسیار خوب محسوب می شود.

 

طول عمر لامپ کم مصرف

عوامل موثر در طول عمر لامپ

طول عمر، یکی از بارزترین ویژگی های مورد توجه از نظر مصرف کننده است. درک و ارزیابی عوامل موثر در طول عمر لامپ از اهمیت بالایی برخوردار است. عوامل متعددی در طول عمر لامپ تاثیر گذار هستند. در این مقاله به برخی از مهم ترین عوامل موثر در طول عمر لامپ می پردازیم:

  •  گرمای تولید شده لامپ: اولین نکته تاثرگذار در طول عمر لامپ، میزان گرمای تولید شده و کنترل آن است. اگر میزان گرما تولیدی توسط لامپ مدیریت نشود، تراشه های لامپ بسیار گرم شده و در طی مدت زمان کوتاهی، با افت روشنائی و سپس سوختن کامل لامپ مواجه می شوید. فضای داخلی لامپ برای کنترل گرمای تولید شده لامپ، یک پارامتر مهم محسوب می شود. عموما دره حرارت لامپ باید کمتر از 85 درجه سانتی گراد باشد.
  • دمای محیط پیرامون: از دیگر عوامل موثر در طول عمر لامپ، دمای محیط پیرامونی لامپ است. قرار دادن لامپ در محیط های بسیار گرم، بسیار سرد و یا در برابر تغییرات دمای ناگهانی، افت روشنائی لامپ و در نهایت طول عمر کم، لامپ را به دنبال خواهد داشت. استفاده از پوشش برای لامپ هایی که در محیط خارجی خانه نصب می شوند، الزامی است. قرار دادن پوشش بر روی لامپ های کم مصرف، لامپ را در برابر شرایط هوایی محافظت کرده و سبب ماندگاری بیشتر لامپ می شود.
  • رطوبت: رطوبت محیطی بر روی کارکرد لامپ تاثیر گذاشته و سبب زنگ زدگی و خوردگی تجهیزات و قطعات الکترونیکی لامپ می شود؛ به همین جهت استفاده از لامپ در فضای خارجی، همراه با پوشش است.
  • شرایط اسیدی محیط: از دیگر عوامل موثر در طول عمر لامپ، شرایط اسیدی محیطی همانند مناطق ساحلی یا کارخانه های شیمیایی است. برای افزایش طول عمر لامپ در این شرایط آب و هوایی، باید لامپ های کم مصرف با پوشش و محفظه مخصوص مورد استفاده قرار گیرد.
  • منبع انرژی: منبع حرارتی رابطه مستقیمی با طول عمر لامپ دارد. نحوه مناسب اتصال منبع حرارتی و لامپ سبب افزایش طول عمر لامپ می شود. استفاده از ولتاژ نامناسب برای لامپ، کارایی و میزان روشنائی لامپ را به حداقل می رساند.
  • درایورها: درایورها و خازن ها، نقش اصلی تامین جریان الکتریکی مورد نیاز لامپ از منبع حرارتی را بر عهده دارد. استفاده مداوم از لامپ های کم مصرف، سبب تضعیف خازن ها و طول عمر کوتاه لامپ می شود. عوامل محیطی همانند گرما و سرما، بر عملکرد خازن ها تاثیر مستقیمی دارد.

عوامل مؤثر در طول عمر لامپ

افزایش طول عمر لامپ کم مصرف

تولید کنندگان لامپ کم مصرف، لامپ را بر اساس میزان نوردهی در بازه های مشخص، دسته بندی کرده که برای هر دسته، یک توان و طول عمر مشخص در نظر گرفته می شود. عوامل گوناگونی بر طول عمر لامپ کم مصرف تاثیر گذاشته که مهم ترین آنان نوع قطعات الکتریکی لامپ و شرایط محیطی آن است. طول عمر مفید لامپ های کم مصرف حداقل 10 سال بوده که با رعایت نکات نگهداری و کنترل شرایط دمایی لامپ کم مصرف، می توان طول عمر مفید لامپ کم مصرف را افزایش داد. جهت افزایش طول عمر لامپ کم مصرف، باید گرمای تولید شده توسط لامپ به صورت مداوم کنترل شده و در برابر شرایط محیطی سرد یا گرم، از پوشش یا محفظه استفاده شود. به طور کلی، استفاده از لامپ کم مصرف در مقابل عناصر سرد و گرم، توصیه نمی شود.
مسئله روشنائی و عناصر آن، یکی از مهم ترین مسائل قرن کنونی است. انسان در گذشته از تاریکی رنج برده و همواره به دنبال یافتن راهی برای روشنائی بوده است. شما می توانید با مراجعه به سایت روشان الکتریک هر نوع لامپ کم مصرفی که نیاز دارید را خریداری کنید. حتی می توانید با در ارتباط بودن با کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت کنید. 

نوشتن دیدگاه