0 سبد خرید
طرز کار لامپ ال ای دی

ال ای دی (LED) که مخفف Light Emitting Diode است، به یک دستگاه نیمه هادی (بخشی رسانا، بخشی عایق) اطلاق می‌شود که سطوح پایین برق را تبدیل به نور می‌کند. به طور کلی، لامپ‌های ال ای دی به وسیله فناوری دیودهای نورافشان کار می‌کنند. این لامپ‌ها از لامپ‌های رشته‌ای مصرف بسیار کمتری دارند و از طول عمر بیشتری برخوردار هستند. لامپ‌های ال ای دی مدار راه‌انداز ندارند و به محض ورود جریان برق روشن می‌شوند. یکی از ویژگی‌های لامپ ال ای دی میزان بسیار ناچیز هدررفت انرژی به شکل گرما است که باعث می‌شود علاوه بر اینکه محیط اطراف خود را گرم نمی کند، به هنگام جابه‌جایی نیز دست را نمی سوزاند. در لامپ‌های ال ای دی، دیگر رشته‌هایی که در لامپ‌های نسل قدیم وجود داشتند بکار نمی‌روند، بلکه نیمه رسانا و نیمه‌ هادی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ جریان برق از نیمه رسانا عبور می‌کند و نور ایجاد می‌شود. نحوه کار لامپ ال ای دی به صورت خلاصه اینگونه است که بعد از عبور جریان برق، نور به وسیله پوشش فلزی که داخل حباب تعبیه شده است جذب می‌شود و در حباب لامپ می‌درخشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لامپ های ال ای دی تا پایان این مقاله با روشان الکتریک همراه باشید.

 

طرز کار لامپ ال ای دی

نحوه کار لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی دارای دو نیمه هادی مثبت و منفی است، به وجود آمدن اختلاف پتانسیلی جریان برق در این نیمه‌هادی‌ها باعث می‌شود نیمه هادی سمت چپ تحریک شود و الکترون‌ها برای رها کردن خود از وضعیت به سمت نیمه هادی مثبت حرکت کنند و پس از رسیدن به محل برخورد نیمه هادی مثبت و منفی نور تولید می‌گردد. لامپ‌های ال ای دی دارای اجزای متفاوتی است. این اجزا که هر یک وظیفه خاصی دارند شامل پایه یا سرپیچ، خنک کننده، سرامیک، برد ال ای دی، دروایور و حباب می‌شوند. به عنوان مثال، حباب لامپ برای محافظت از ال ای دی و یکسان سازی نور مورد استفاده قرار می‌گیرد، خنک کننده برای خنک کردن نیمه هادی بکار می‌رود و مانع از بالاتر دما می‌شود، برد آلومینیومی که به شکل مدار چاپی است و دیودها نورانی و سیم‌ها روی آن قرار دارند و در نهایت درایور که مهمترین جز یک لامپ ال ای دی است، یک نوع منبع تغذیه محسوب می‌شود که برق شهری را به جریان مستقیم دی سی تبدیل می‌کند. تمامی موارد ذکر شده در افزایش طول عمر و کارایی لامپ‌های ال ای دی موثر هستند. لامپ‌های ال ای دی دارای مزیت‌های فراوانی هستند که باعث شده‌اند محبوبیت این لامپ‌های مدرن از لامپ‌های رشته‌ای قدیمی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. همچنین لامپ ال ای دی به دلیل برخورداری از فناوری‌های به‌روز و مدرن طول عمر بسیار بالایی دارد و به دلیل بازده بالا استفاده از این نوع لامپ در فروشگاه‌ها، اداره‌ها و منازل موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود و هزینه قبوض شما کاهش پیدا می‌کند. همچنین با توجه به اینکه لامپ ال ای دی مانند لامپ‌های رشته‌ای سنتی از طریق گرما نور ایجاد نمی‌کند، در صورتی که برای ساعات طولانی روشن باشد براثر حرارت داغ نمی‌شود و نمی‌سوزد. لامپ ال ای دی خطرات احتمالی آتش سوزی در ساختمان‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و ایمنی بالایی دارند. لامپ هاب ال ای دی در رنگ ها و اندازه های متنوعی تولید می شوند و این موضوع باعث افزایش مصرف و محبوبیت این نوع لامپ شده است. لامپ‌های ال ای دی در رنگ‌های آبی، قرمز، بنفش، زرد و رنگ‌های متنوع دیگر تولید می‌شود.

نحوه کار لامپ ال ای دی

روشان الکتریک نمایندگی لامپ ال ای دی در اصفهان

شرکت روشان الکتریک از معتبرترین تولیدکنندگان لامپ ال ای دی است که با هدف دسترسی بیشتر مردم به لامپ‌های ال ای دی و دیگر محصولات روشنایی باکیفیت به فعالیت می‌پردازد. روشان الکتریک برای مطابقت محصولات روشنایی خود با استانداردهای جهانی مدرن‌ترین تجهیزات را مورد استفاده قرار می‌دهد و پس از کنترل کیفی محصولات در آزمایشگاه‌های مجهز، آنها را وارد بازار مصرف می‌کند. روشان الکتریک در حال حاضر محصولات روشنایی درجه یک خود را در استان‌ها و شهرهای مختلفی مانند آذربایجان شرقی، همدان، خوزستان، خراسان رضوی و گیلان به فروش می‌رساند و در تلاش است با تولید محصولات کاربردی نیاز مصرف‌ کننده را به هر نوع محصول روشنایی در هر نوع پروژه‌ای برطرف سازد. لازم به ذکر است که لامپ‌های ال ای دی روشان الکتریک به طور انحصاری از طریق نمایندگی‌های مورد اعتماد این شرکت به فروش می‌رسند.

نوشتن دیدگاه